Do you like to read weekly my Econocolama

Sunday, November 21, 2010

2011.11.21- -රාවය- ආසියාවේ ආශ්චර්යය වෙනුවෙන් ඇතිකළ යුතු අනිවාර්යය පරකි තිසංස්කරණ

2011 වසරේ අයවැය සමග රටට මහජනතාවට විශාල වශයෙන් වරපරරතිසාද ලබා දෙන්නට විපක්ෂය මහත් උනන්දුවක් දක්වන බව පෙනේ. එනමුත් ආණ්ඩුවේ උනන්දුවක් දැක්වූයේ රාජ්යම නායකයාගේ දෙවන ධුර කාලය ඇරඹීම උදෙසා පරීි ති උත්සව පවත්වන්නටය.



කොළඹ නගරය වෙනස් විය. මාගම්පුර වරාය, නොරොච්චෝල හා ඉහල කොත්මලේ විදුලි බලාගාර ලහි ලහියේ ඉදිකිිරීම් අවසන් වෙමින් තිබේ. ගුවන් තොටුපොල, ගුවන් මාර්ග හා අධිවේගී මාර්ග රටට එකතුවෙයි. මේවා දීර්ඝ කාලීනව ගෙවන්නට එකඟවූ ණය අරමුදල් වලින් කිරය ුයාත්මක වන සංවර්ධනයයි. මූල්‍ය අංශයෙහි කැපී පෙනෙන වෙනසක් කර තිබේ. පොලී අනුපාත පහල දමා ඇත. රුපියලේ අගය ශක්තිමත්කරන තීන්දු ගෙන තිබේ. රජය දේශීය ණය ගැනීම් සීමා කර ඇති අතර භාණ්ඩාගාර බිල්පත් හා භාණ්ඩාගාර පොලී අනුපාත පාලනයක් කර ඇත. යුද්ධය අවසන් කිරීමේ හා මැතිවරණ අවසන් කිරීමේ මෙහෙයුම් සමග රට ගොඩනැගීමේ ආර්ථික මෙහෙයුම ආරම්භ කරන බව දක්වන සංකේතය විය යුත්තේ මෙවර අයවැයයි.



ආදායම වැඩි කරගන්නා අතර වියදම සීමා කර ගත යුතුව ඇත. වැඩිපුර රැකියා බිහිකරන රටට ආදායම් උත්පාදනය කරන නව ව්යිවසාය ඇරඹීමට අවස්ථාව දිය යුතුය. අපනයන වර්ධනය කර ගත යුතුවෙයි. ආනයන සීමා කර ගන්නටත්, නිෂ්පාදනය වැඩි කර පලදායීතාව හා කාර්යක්ෂමතාවය කෙරෙහි වැඩි උනන්දුවක් දක්වන්නටත් මග පාදා ගත යුතුය. මේ සියල්ල කළ හැකිවේද? මහජනතාවගේ අපේක්ෂා සේ ම රටේ අනාගතය කෙරෙහි සලකා තීරණාත්මක තීන්දු ගන්නටත් සිදුවන අභියෝගයක් ලෙස මෙවර අය වැය සැලකිය හැකිය.



2009 සැප්තැම්බර් මාසයේ දී ජාත්යීන්තර මූල්යර අරමුදල රට මුහුණ පෑ ගෙවුම්ශෙෂ ගැටලූවට පිළියමක් ලෙස තාවකාලික විදේශ විනිමය සංචිතයක් අනුමත කළේය. මාස විස්සක් ස`දහා වූ ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 206.7 ක් වන මෙම සංචිතය බැරවූයේ මහා භාණ්ඩාගාරයටයි. එයට ගෙවිය යුතු වාර්ෂික පොලිය සියයට 1.5 කි. මෙම විදේශ විනිමය සංචිතයේ වාසිය අහෝසි වන්නට රටට ඉතිරිව ඇත්තේ තවත් මාස හයක් පමණකි. මේ කාලය ඇතුලත රටේ විදේශ විනිමය පර6. මාණය අඩුම තරමින් මාස තුනක මිළදී ගැනීම් සඳහා පරවි මාණවත් මට්ටමට නංවා ගත යුතුය. දැනට රටට විනිමය ලැබෙන පරළද ධානම මාවත සකස් වී ඇත්තේ විදේශීය රැකියා කරන පිරිස එවන මුදලයි. එය මේ වසරේදී වාර්තාගත අන්දමට ඇමරිකානු ඩොලර් බිලියන 3.8 ක් වනු ඇතැයි මහ බැංකුව පරරේ කාශ කර තිබේ. තම මානව සම්පත එතෙර යවා ඒක පුද්ගල වැඩිම ආදායමක් උපයන ආසියාවේ රට ශරිත ලංකාවයි. එය සතුටු විය හැකි දත්තයක් නොවේ. මේ වැඩ කරන ජනතාව ශරිී ලංකාවේ නිෂ්පාදනයට දායක වූවා නම් උපදවන ධනය මෙයට වඩා විශාල එකකි. දෙවනුව විදේශ විනිමය උපයන ඇඟලූම් කර්මාන්තය ජී.එස්.පී සහනය අහිමිවීම හා තරගකාරීත්වය මත මේ වසරේ දී අඩු ආදායමක් උපයා දෙනු ඇති බව ඇඟලූම් කර්මාන්තකරුවන් දැනටම රජයට පෙන්වා දී තිබේ. 2009 අවුරුද්දේ ඇමරිකානු ඩොලර් බිලියන 3.1 ක් ඇඟලූම් අපනයනයෙන් උපයා ඇතත් මේ වසරේ පළමු මාස හය ඇතුලත උපයා ඇත්තේ ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 674 ක් පමණකි. සාමාන්යතයෙන් මෙය ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 900 ක් පමණ විශාල අඩුවීමකි. තේ ඇතුලූ ශරීල ලංකාවේ කෘෂි භෝග අපනයනයට තියුණු තරඟකාරීත්වයක් ලෝක වෙළඳ පොළේ දැන් නිර්මාණය වී තිබේ. එයට බලපා ඇති හේතුව රුපියලේ අගය ශක්තිමත් කිරීමයි. ජාත්යින්තර මූල්යම අරමුදලේ තාවකාලික ණය සහනය මත ලැබුණ සංචිත පාවිච්චි කර මෙරට ඩොලර් ඉල්ලූම උවමනාවෙන්ම සීමා කර ඇති නිසා ඩොලරයට සාපේක්ෂව රුපියල ශක්තිමත්ව ඇති අතර එයින් මෙරට අපනයන ද්රයව්යන මිළ ගණන් ජාත්ය්න්තරව ඉහල ගොස් තිබේ. එය පෙනී යන්නේ මේ වසරේ ගතවූ මාස අට ඇතුලත අපනයන ආදායම වැඩිවීම සියයට දහයක් පමණකි වීමෙන්ය. විනිමය අනුපාතිකයේ බලපෑම නිසා ඩොලරයට ගෙවන මිළ අඩුවීමෙන් මෙරටට ආනයනය කිරීමේදී වාසි අත්පත් වී ඇති අතර බදු සහන හෙයින් වාහන ආනයනය ද වැඩි වී තිබේ. එහි පර්ප තිඵලයක් වශයෙන් මේ වසරේ ගතවූ මාස අට ඇතුලත ආනයන වියදම් සියයට 36.9 කින් වැඩි වී ඇත. මේ නිසා වෙළ`ද පරතරය සියයට 103 කින් ඉහළ ගොස් තිබේ.



ජාත්ය්න්තර මූල්යත අරමුදලේ විදේශ විනිම සහනය ලැබෙන විට ශරීන ලංකාව සපුරාගත හැකි ඉලක්ක ගැන ද සඳහන් කර තිබේ. දෙපාර්ශවය අතර එකඟවී ඇති රාමුව අනුව වසර 2011 වන විට අයවැය හිඟය දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයෙන් සියයට පහ දක්වා අඩු කරන්නට හැකිවෙතැයි දක්වා ඇත. 2009 අවුරුද්දේ දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයෙන් සියයට 9.9 ක් වූ මේ ගෙවී යන වසරේ යෝජනාව අනුව සියයට 8 ක් විය හැකි මෙම අයවැය හිඟය ලබන වසරේ සියයට පහ දක්වා අඩු කළ හැක්කේ වියදම් අඩුකිරීමෙන් හෝ ආයෝජන වැඩි කර නිෂ්පාදන ඉතා වේගවත් වර්ධනයක් ලගා කරගතහොත් පමණකි.

එය පරාජ යෝගිකව කළ හැකි දෙයක්ද? නිදහස ලැබූ දා සිට පැවති සියයට පහක පමණ ආර්ථීක වර්ධනයේ සාමාන්යව හා යුද ගැටුම් අවසන් වීමෙන් පසු දැන් පවත්වාගෙන යන සියයට අටක පමණ සංවර්ධන වේගය මේ වෙනුවෙන් කෙසේවත් නොසෑහෙයි. අඩුම තරමින් සියයට දහය ඉක්මවන ආර්ථීක වර්ධනයක් රහිතව අයවැය හිඟය අඩු කර ගැනීම අපහසුය. සියයට දහයක ආර්ථික වර්ධනයක් උදෙසා විශාල පරයි තිසංස්කරණ රටට අවශ්ය්ය. අලාභ ලබන රාජ්යර ආයතන, අඩු පලදායීතාවයක් සහිත විශාල රාජ්යට සේවය, යුද්ධයක් නැති අවස්ථාවක නඩත්තු කරන විශාල හමුදා සේනාංක හා යුධ වියදම් පමණක් නොව මහජනතාවට දෙන සහනාධාර ද එවැනි ආර්ථික වර්ධනයක් උදෙසා පරණක තිසංස්කරණයකට ලක් කළ යුතු මූලික අංශ අතර කැපී පෙනේ.



රජය දරණ විශාල වියදමට හේතු වී ඇති අංශ සොයා ඒවා නිවැරදිකර එයින් ඉතිරිවන මුදලින් අයවැය හිඟය අඩු කර ගත යුතුවෙයි. රජයේ බදු අයකරගැනීම් අඩු කර දේශීය ව්යලවසායකයන්ට ව්යාඟපාර ඇරඹීමට ඇති පහසුකම් නැංවිය හැකිය. විදේශීය ආයෝජකයන් කැඳවිය හැකිය. දැනට රටේ ඇති ආයෝජන පරයේ තිශතය දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයෙන් සියයට 26 ක සිට සියයට 40 දක්වා වැඩි කර ගත හැක්කේ අලූත් ආකල්ප ඇතිව වෙනස් පරයද තිපත්ති ඇතිව කරි් යා කළහොත් පමණකි. ව්යනවසායකයන් රට පුරා බිහිවන විට අලූත් රැකියා අවස්ථා ඇතිවෙයි. රජයට බදු ලැබෙන නව පැති විවරවෙයි. අලූත් ව්යා පාර වල රැකියා කරන්නට මැදපෙරදිග ඇතුලූ රටවල මෙහෙවර කරන ශරීි ලාංකිකයන්ට ආපසු පැමිණෙන්නට හැකිවෙයි. යුද ගිනි නිවෙන විට පිබිදෙන ආර්ථීකයකින් ඇතිවන අවස්ථා එවැනිය.



මේ ගැන නොසිතා මහජනතාවගේ සිත නොතලා, විපක්ෂයේ බලවේග ඉදිරිපත් කරන හඬ අනුව යමින් 2011 අයවැය ඉදිරිපත් කළ හැකිය. පුද්ගලික අංශය හෝ විදේශ ආයෝජන නොතකා රජය පමණක් ව්යැවසායකයා ලෙස ආණ්ඩුව ගෙන යා හැකිය. එසේ කළත් රට පිරිහී ආර්ථීකය කඩා වැටෙන්නේ නැත. ආසියාවේ ආශ්චර්යය වන්නේ ද නැත.

මිණිසර -

No comments:

Post a Comment